Hoe Maak Je Aantrekkelijke Thumbnails (5 do’s & Don’ts)

Wat zijn thumbnails? DIDIFIX Blog Thumbnail 15022024

Thumbnails spelen een essentiële rol als we online surfen. We worden constant overspoeld met visuele stimuli. Of het nu gaat om sociale media-feeds, zoekresultaten of nieuwswebsites, overal worden we geconfronteerd met een overvloed aan afbeeldingen en video’s die onze aandacht proberen te trekken.

 

Wat Zijn Thumbnails? 

Thumbnails, ook wel miniatuurafbeeldingen genoemd, zijn kleine voorbeelden van grotere afbeeldingen of video’s. Ze fungeren als visueel voorbeeld voor de volledige inhoud. Ze worden vaak gebruikt op websites, in sociale media en in zoekresultaten.

Deze afbeeldingen zijn de eerste indruk die we krijgen van wat er achter een link of zoekresultaat schuilgaat. En hoewel ze klein van formaat zijn, is hun impact enorm.

Alle video’s op YouTube hebben een thumbnail, dat is dus een perfect voorbeeld.

wat zijn thumbnails?screenshot youtube didifix

 

Wat is de SEO Waarde?

Vanuit een zakelijk oogpunt zijn thumbnails van onschatbare waarde voor contentcreators en marketeers. Ze dienen als lokaas om gebruikers te verleiden om door te klikken naar de volledige inhoud. En dit is waar hun SEO-waarde echt tot uiting komt. 

Door aantrekkelijke en relevante thumbnails te gebruiken, kunnen websites hun click-through rate (CTR) verhogen, wat op zijn beurt weer leidt tot betere zichtbaarheid en een hogere rangschikking in zoekmachines.

 

Meer Dan Clickbait

Maar thumbnails zijn meer dan alleen clickbait. Ze fungeren als visuele teasers die de aandacht vestigen op de inhoud die ze vertegenwoordigen. Ze zijn een aanvulling op de titel en geven weer wat gebruikers kunnen verwachten wanneer ze doorklikken naar de volledige content. 

Door te investeren in zorgvuldig ontworpen en geoptimaliseerde thumbnails, kunnen contentmakers de interesse van hun publiek vastleggen en hun betrokkenheid vergroten.

 

Hoe Maak ik een Goede thumbnail?

Je hebt allereerst een software nodig waarmee je afbeeldingen kan bewerken of ontwerpen. Canva, Adobe Express of Corel vector zijn enkele voorbeelden van GRATIS software. 

De combinatie van deze tools kan je enorm helpen, want niet alles is gratis met bv. Canva.

Zo maakte ik snel een selfie tegen mijn witte muur, knipte de achtergrond weg in corel vector, sloeg die op als PNG en heb die dan in canva ingevoegd. Zoals je op de screenshots hieronder makkelijk kan zien. Maar met alleen canva komt de beginner ook al ver.

 

wat zijn thumbnails? Corel vector Didifix.webp

wat zijn thumbnails? Corel vector afbeelding samenvoegen 1Didifix wat zijn thumbnails? Corel vector afbeelding samenvoegen 2 Didifix

Al iets meer ervaring?
Corel Vector is een opensource photoshop alternatief.

 

 

wat zijn thumbnails? Canva Didifix

wat zijn thumbnails? canva invoegen Didifix

Mag het wat simpeler?
Canva is the way to go.

 

En dan, wat moet er op die thumbnail staan en aan welke vereisten moet die voldoen?

Zorg voor een scherpe kwaliteit en hoge resolutie, degelijk design en een intrigerende copy (die past bij je titel) die het geheel onweerstaanbaar maken om op te klikken. 

Niet te belachelijk, flashy, of net wel?! Het hangt af van je waarom. Dus laat die eerst duidelijk zijn. Plaats jezelf in de schoenen van je doelgroep(en) en bedenk nu hoe je elk van deze persona’s het best zou benaderen. 

 


Heb je nog geen persona’s opgemaakt?

Plan een workshop in met DIDIFIX.

We analyseren je huidige klantenbestand op demografische gegevens, gedrag en voorkeuren. We doen samen een markt- en concurrentieonderzoek, segmenteren doelgroepen en maken uiteindelijk specifieke persona’s waarmee we direct aan de slag kunnen gaan in een customer journey workshop.

DIDIFIX Customer & Employee mapping workshop


 

Doelgroepen en persona’s spelen een cruciale rol bij het maken van een effectieve thumbnail, omdat ze je helpen om beter te begrijpen voor wie je content bedoeld is en wat hen aanspreekt. Hier is hoe ze van pas kunnen komen:

 

Gerichte Aantrekking:

Door je doelgroep te begrijpen, kun je een thumbnail maken die specifiek op hen is gericht. Als je bijvoorbeeld een gamingkanaal hebt dat zich richt op tieners, kun je een thumbnail maken met kleurrijke graphics en populaire personages uit een specifieke game die hen direct aanspreken.

We schreven een tijdje terug een blog bericht over webdesign op maat van verschillende generaties. Klik op de afbeelding hieronder om daar naartoe te gaan.

Gen Z Boomer Millenials friendly webdesign https://www.operationtechnology.com/blog/boomers-gen-x-gen-y-and-gen-z-differences-explained/
afbeelding van: https://www.operationtechnology.com/blog/boomers-gen-x-gen-y-and-gen-z-differences-explained/

Relevante Inhoud:

Persona’s helpen je te identificeren welke thema’s, onderwerpen en beelden je doelgroep interesseren. Met deze kennis kun je een thumbnail maken die nauw aansluit bij de interesses en behoeften van je kijkers, waardoor de kans groter wordt dat ze erop klikken.

 

Emotionele Connectie:

Misschien wel de belangrijkste factor. Door te weten welke emoties je doelgroep aanspreken, kun je een thumbnail proberen maken die een emotionele connectie maakt. De juiste vibe creëren als het ware. 

Dit kan variëren van humor en opwinding tot nieuwsgierigheid of empathie. Door emoties te gebruiken die resoneren met je publiek, vergroot je de kans dat ze zich aangetrokken voelen tot je video.

Hoe maak ik een goede thumbnail?

Zoals ik in deze blogpost ook probeer te doen. Het zou nogal stom zijn om geen excentrieke thumbnail  te gebruiken bij een tekst die nét daarover gaat. En ik zocht al enige tijd naar een goede reden om bovenstaande meme in een blog te verwerken. 😉

 

Optimalisatie voor Verschillende Platformen:

Verschillende doelgroepen kunnen verschillende voorkeuren hebben op verschillende platformen. Speel hier op in en pas je miniatuurafbeeldingen aan, aan de specifieke vereisten en verwachtingen van elk platform. Wat werkt op YouTube, kan bijvoorbeeld anders zijn dan wat werkt op Instagram of TikTok.

Vergeet ook niet, zoals met vele zaken binnen de marketing, te A/B-testen. Je kan je thumbnail gedeeltelijk of helemaal aanpassen en uit de statistieken je conclusies trekken.

Social-Media-Thumbnails

 

Zoals jullie misschien weten ben ik ook muzikant. DIDIFIX heeft een afdeling “rock ’n roll” waarbij we evenementen ondersteunen en een afdeling “business” met onze marketingactiviteiten. Maar beiden gaan hand in hand. Ik heb deze week ter experiment een youtube-kanaal opgericht met de naam “melancholic melodies”. Speciaal voor deze blogpost over thumbnails – geen leugen.

Hieronder zijn voorbeelden van verschillende miniatuurafbeeldingen die ik heb ontworpen voor mijn klassieke pianocomposities die ik dus ga A/B-testen in combinatie met verschillende titels. (Deze heb ik voor de fun eens uitsluitend in canva ontworpen, ookal gebruik ik altijd corel vector)

Wat zijn thumbnails? Youtube Miniatuurafbeeldingen

De eerste miniatuurafbeelding met een Call To Action.

 

Wat zijn thumbnails? Youtube Miniatuurafbeelding

De tweede miniatuurafbeelding met visuele info en het effectieve beeld van het filmpje.

 

 

WebP voor snellere laadtijd

Optimalisatie van thumbnails gaat echter verder dan alleen het selecteren of creëren van aantrekkelijke afbeeldingen. Het gaat ook om het optimaliseren van de bestandsgrootte en laadsnelheid, wat essentieel is voor een soepele gebruikerservaring. 

Door te kiezen voor geoptimaliseerde afbeeldingsformaten zoals WebP, kunnen websites niet alleen de laadtijden verkorten, maar ook de algehele prestaties verbeteren.

 

Opgelet Youtubers!

Je zult het wel al gemerkt hebben, maar video’s spelen al een tijdje automatisch af nog voor je er op klikt. De thumbnail kent als het ware dus een verlenging van enkele seconden. Houdt hier rekening mee als je actief bent op youtube. De eerste 5 seconden van je video zijn even belangrijk als je miniatuurafbeelding.

De essentie blijft het zelfde; geef de (be)zoeker wat ze verlangen of verwachten. Vlieg met de deur in huis, vertel waarover de video zal gaan en bouw een spanningsboog op. Veel succes!

YouTube thumbnails

 

Conclusie

Kortom, thumbnails vormen de essentie van visuele aantrekkingskracht in de digitale wereld. Ze zijn de eerste indruk die we krijgen van online content, en ze hebben de kracht om onze aandacht te trekken en ons te verleiden om verder te verkennen. Nog even 5 do’s en 5 don’ts op een rijtje:

 

Do’s:

  1. Kies een relevante en scherpe afbeelding.
  2. Voeg een opvallende kop of slogan toe.
  3. Gebruik contrasterende kleuren en een professioneel ontwerp.
  4. Houd de miniatuurafbeelding consistent met je merkidentiteit.
  5. Maak thumbnails die emoties, humor of nieuwsgierigheid opwekken.
  6. (Extra tip) Dieren en Mensen wekken altijd emoties op 😉

 

Don’ts:

  1. Gebruik geen vage of onduidelijke afbeeldingen.
  2. Vermijd te veel tekst of overweldigende graphics.
  3. Gebruik geen saaie kleuren die niet opvallen.
  4. Wees consistent met je merkstijl.
  5. Vermijd thumbnails die niet aansprekend zijn of geen interesse opwekken.

 

Dus de volgende keer dat je online surft en een aantrekkelijke thumbnail tegenkomt, bedenk dan dat er meer achter zit dan alleen een klein plaatje – er zijn waarschijnlijk uren misschien zelfs dagen aan tijd gespendeerd om die ideale afbeelding te maken om betrokkenheid te genereren. 

 

Share the Post:

Wilt ge meer
van dit?

Elk kwartaal één e-mail

Klik op de afbeelding om naar de website-maken landingspagina te gaan